"Everything Happens for A Reason-Allah Knows The Best."

Monday 23 February 2015

Jus Epal Untuk Turunkan Tekanan Darah Tinggi

Disebabkan kes tekanan darah aku yang agak tinggi.. sejak aku buka buku pink mengandung haritu, setiap minggu, 2 kali aku kena ambil bacaan tekanan darah.. kadang kadang ok, kadang2 tak ok.. sampai kena refer kat Klinik Pakar O&G masa ngandung.. Bacaan BP tu haruslah kurang dari 140/90 ye baru dikatakan normal..

Alhamdulillah tekanan darah masa mengandung tu terkawal walaupon kadang2 misi tulis pakai pen merah (tinggila maksudnya) dan aku selamat bersalin secara normal.  Dah lepas bersalin pon, bacaan tu masih kat sempadan.. so, setiap 2 minggu kena jumpa Dr.. dan last sekali minggu lepas..

Aku memang dah survey kaedah2 yang boleh turunkan tekanan darah ni.. salah satunya minum jus epal hijau.. tengok bacaan BP sebelum ngan selepas minum jus epal hijau ni..

Sebelum:

BP sebelum: 136/87

Selepas:

BP selepas:116/80


Cumanya, aku dapati kesannya sekejap je.. maksudnya lepas minum jus epal tu, memang BP turun tapi nnti esoknya, bacaan tu macam biasa balik, maksudnya kalau tinggi, dia kembali tinggila.. so, amalkanlah minum jus buah2an setiap hari.. Termasuklah epal hijau ni.. Tapi taktahula, kalau minum jus epal ni hari hari ada side effect ke?..

No comments:

Post a Comment