"Everything Happens for A Reason-Allah Knows The Best."

Sunday, 20 April 2014

Sedapnya Kentang Jembut..

Mesti ramai yang pelik dengar nama kentang jembut.. 'Kentang Jembut' atau kentang gerembut ni panggilan orang jawa untuk sejenis ubi.. biasanya orang panggil ubi kemili atau ubi keling.. Kat Indonesia pulak, dikenali sebagai kentang Jawa atau kentang Ireng.. pokoknya jenis menjalar, berdaun hijau muda dan sesuai ditanam di kawasan tanah gambut..

kentang jembut
Yang ni Abah tanam kat kebun..fresh lagi..

Kalau nak makan, rebus je, tambah garam sikit.. sesetengah orang kata rasa dia pelik.. tapi aku rasa sedap je.. rasa dia eksotik..hehe.. mulut orang Jawa..

Orang kata kalau mkn kentang ni, nnti terkentut2.. ehh, tak perasanla pulak.. hehe.


2 comments:

  1. Rasanya kita pernah dengar dan pernah makan ubi ni..sedap jugak rasanya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sedap.. lagi2 kalau mkn panas2 waktu hujan turun.. hehe.

      Delete