"Everything Happens for A Reason-Allah Knows The Best."

Monday 17 November 2014

Temujanji Ke-3 Di Klinik O&G

Dah 2 minggu berlalu sejak temujanji kat klinik pakar O&G yg lepas.. entry boleh baca sini.. Pagi tadi appoinment pukul 9.00.. tapi macam biasa, kul 8 lebih dah sampai Hospital.. saja datang awal.. boleh duduk rehat jap.. sambil baca surat khabar.. pelik pulak, biasa ramai kat klinik O&G ni, tapi pagi ni, agak kurang orang.. kerusi pon banyak yg kosong..

Macam biasa, mula2 check tekanan darah, berat badan ngan air kencing dulu sebelum Dr panggil untuk check perut.. Kali ni agak terkejut sikit bila misi yg check tekanan darah tu tanya.. 'Memang selalu tekanan darah puan ni rendah ke?'.. dia siap check 2 kali takut tersalah baca kot.. bacaan first tu rendah tapi dia tak cakap plak berapa, tp bacaan yg kedua tu dlm 110/80.. aku pon jawabla.. biasanya tinggi.. jarang2 sekali bacaan tu rendah.. aku pon pelik jap.. Sebab aku kena datang O&G harini pon, salah satunya sebab bacaan tekanan darah tu tinggi sejak aku bukak buku pink tu..

Adakah sebab aku makan petai semalam?, atau aku minum air teh hijau?.. atau aku makan epal hijau?.. atau sebab minum minyak kelapa dara?.. mungkin salah satu sebab jugak.. sebab kalau ikutkan kajian aku la, makanan2 tu boleh menstabilkan tekanan darah.. cuma nak makan tu kena hati2, takut ada kesan pada baby dalam perut.. petai ngan epal hijau rasanya takde kesan pada baby, berdasarkan kajian aku sendiri la.... tapi bau petai tu.. agak2 baby bau tak dlm tu.. huhu, sian baby.. sorryla, ibu suka makan petai..

Tapi kalau teh hijau ni, ikutkan kajian aku la ye.. berdasarkan bacaan2 kat intenet ni.. dia boleh menggangu kadar penyerapan asid folik dan zat besi dari makanan yg kita makan, nanti ada kebarangkalian pembesaran janin tak normal.. so, tak boleh banyak2.. Aku minum sekali je sehari.. baru je pon dalam minggu lepas.. itupon bukan lepas makan.. jarakkan beberapa jam lepas makan. Teh hijau ni memang banyak khasiatnya terutamanya untuk menyahtoksid dalam badan... tapi untuk ibu2 mengandung tak digalakkan minum banyak sebab takut ganggu pembesaran janin. Untuk lebih maklumat, boleh baca kat link ni : http://www.babycenter.com.my/a1052971/bolehkah-saya-minum-teh-hijau-semasa-hamil

Bila Dr check bacaan tekanan darah tu, dia kata, semua ok dah ni.. takde masalah.. tapi still kena datang lagi 2 minggu. Agaknya kalau dah sekali kena refer ke O&G ni, sampai bersalin nak kena follow up kot.. sebab setiap 2 minggu temujanji tu.. atau mungkin tengok case by case kot.. ikut je la apa kata Dr.. diorang lebih pakar.. OK..terima kasih Dr.. Nanti 2 minggu lagi saya datang ye..

2 comments:

  1. salam ija. lama tak dgr cite. skrg dh blh baca cerita kat blog je. hehe.. su jadi kes mcm ija ni dulu. dah nak dekat bsalin la tu tiba2 darah rendah :-) girl ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam su.. pelik sebab selalunya tinggi.. siap kena refer Dr pasal darah tinggi.. due date sebulan lg.. tak tau boy ke girl sbb tak scan pon.. biar surprise.. hehe

      Delete